ΚΥΚΛΟΣ ΟΜΙΛΙΩΝ
ΤΗΣ ΓΙΩΤΑΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ
Λύσεις ακόμα και για τη σημερινή κρίση φαίνεται ότι είχε ο Αριστοτέλης, που είχε καταρτίσει την αρετολογία, κατάλογο αρετών, ο οποίος αποδεικνύεται επίκαιρος και σήμερα, ενώ για τον ίδιο δε νοούνταν ξέχωρα η πολιτική από την ηθική φιλοσοφία. Στην προβολή των αρχών αυτών και στη διεπιστημονική εφαρμογή τους στοχεύει το Διεπιστημονικό Κέντρο Αριστοτελικών Μελετών, που διοργανώνει ομιλία της καθηγήτριας Φιλοσοφίας του ΑΠΘ Τερέζας Πεντζοπούλου-Βαλαλά, με θέμα «Η Θεολογία του Αριστοτέλη», την Τετάρτη 9 Ιανουαρίου, στις 19.00, στο Αμφιθέατρο 1 του Κέντρου Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων του ΑΠΘ.
Η ομιλία εντάσσεται στο «Διεθνές Colloquium για τον Αριστοτέλη», που ξεκίνησε το «ΔΙΚΑΜ» το Δεκέμβριο και θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο, με ομιλητές αριστοτελιστές από την Αγγλία, το Βέλγιο, τη Γερμανία, την Ολλανδία, τις ΗΠΑ και την Ελλάδα. Η πρόεδρος του ΔΙΚΑΜ, καθηγήτρια Δήμητρα Σφενδόνη-Μέντζου, μιλώντας στον «Α», εξηγεί σχετικά με το σκεπτικό των δράσεών τους, που ξεκίνησαν πριν από ένα χρόνο: «Αφετηρία είναι η σημασία του έργου του Αριστοτέλη και η επίδρασή του για 2.500 χρόνια, αλλά και το εύρος θεµάτων με τα οποία ασχολήθηκε ο Σταγειρίτης, ώστε δικαίως να αποκαλείται "ο κορυφαίος πανεπιστήμων φιλόσοφος". Στόχος του Κέντρου είναι η διεπιστημονικού χαρακτήρα μελέτη και προβολή σε διεθνή κλίμακα του αριστοτελικού έργου, σε πεδία που καλύπτουν όχι μόνο παραδοσιακούς κλάδους της φιλοσοφίας, αλλά και τομείς όπως των ανθρωπιστικών σπουδών, των νομικών/πολιτικών επιστημών, των φυσικών και μαθηματικών επιστημών, της βιολογίας, των επιστημών υγείας και των τεχνολογικών επιστημών».
Σωφροσύνη και μεσότηταΗ ίδια συμπληρώνει ότι «η επικαιρότητα αρκετές φορές αποδεικνύει ότι ο λόγος του Αριστοτέλη δεν αποτελεί "μουσειακό κομμάτι", αλλά μπορεί να μας βοηθήσει να αναστοχαστούμε και να δώσουμε λύσεις. Από τις βασικές αρχές του είναι ότι συνδέει την πολιτική με την ηθική φιλοσοφία. Δεν τα αντιμετωπίζει ως χωριστά πεδία. Πολιτική χωρίς ηθική δεν νοείται, ενώ τονίζει το ρόλο της αρετής στον τρόπο που κινείται ο άνθρωπος στην πολιτεία. Εξάλλου, ο ίδιος έχει ορίσει τον άνθρωπο ως ζώο λογικόν και πολιτικό, ότι δηλαδή ο άνθρωπος διαθέτει τη σκέψη και ότι δεν μπορεί να νοηθεί ως άτομο, αλλά ως μέλος της κοινωνίας. Επειτα, υπάρχει η αρετολογία του Αριστοτέλη. Μια κατηγορία αρετών με βασική εξ αυτών τη σωφροσύνη και τη μεσότητα -την αναζήτηση του μέσου όρου ανάμεσα στην υπερβολή και στην έλλειψη- ως κανόνα συμπεριφοράς σ' όλη τη ζωή».
Στην εισήγησή της κ. Πεντζοπούλου-Βαλαλά θα κάνει κατ’ αρχάς αναφορά στην αριστοτελική διατύπωση «πρώτη φιλοσοφία ή θεολογική» και στη συνέχεια θα αναλυθούν οι τρεις θεμελιώδεις αντιλήψεις που απεικονίζουν την έννοια του θεού στον Αριστοτέλη «Το πρώτον κινούν ακίνητον», «Κινεί ως ερώμενον» και «Εστιν η νόησις νοήσεως νόησις». Οι ερμηνείες των αντιλήψεων αυτών προκαλούν και σήμερα συζητήσεις γύρω από τα ερωτήματα «Αν ο θεός (πρώτον κινούν ακίνητον) ως τελικό αίτιο είναι και ποιητικό αίτιο» και «αν ο θεός (ως καθαρή νόηση) έχει γνώση του κόσμου».
Ας σημειωθεί ότι το Κέντρο μεταξύ άλλων σχεδιάζει -ενδεχομένως και από φέτος- τη δημιουργία θερινού σχολείου για φοιτητές από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
_________________________________
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου